src="https://static.blogg.se/shared/js/script.js">

Retro Game Challenge

Jag gillar TV-spel, gärna retro. Jag har tidigare även förklarat en förkärlek för handhållna system, eller för att vara mer specifik: Nintendos handhållna system. Någonting jag inte berört än är simulatorer, något som jag har lagt mycket tid på tidigare men inte riktigt hinner med nu för tiden. Så, finns det något spel som sammanför dessa olika smaker till en ultimat spelupplevelse ... hmmm.
 
Retro handhållet?
Låter ju som en självklar kandidat, men tyvärr inte. Många av de spel jag har varma minnen av känns riktigt mossiga om jag prövar dem idag. Ofta finner jag spelen vara frustrerande till följd av den lilla skärmen och att de därför är begränsade jämfört med sina motsvarigehter på t.ex. famicom. Att många handhållna titlar har bekymmer på det här området är ingen nyhet, men problemen med den lilla skärmen verkar öka exponentiellt med ålder, så att problemen ofta förstoras i paritet med spelets "retrohet". Naturligtvis finns det pärlor men ett slumpvis valt spel till t.ex. GB har i mitt tycke åldrats med lägre värdighet jämfört med slumpvis valt spel från konsoll.
 
 
Retro simulator?
Funkar sällan. Om det är en genre där grafiken verkligen är av betydelse så är det simulatorer. Även om själva spelupplevelsen och simuleringen är solida så har jag svårt att spela t.ex. en äldre flygsimulator om jag spelat en nyare med bättre grafik. Visst, folk pratade om fotorealism redan när Doom släpptes, men i en del moderna titlar vågar jag nog säga att i alla fall fodorn kan återges fotorealistiskt under de rätta förutsättningarna. Att därifrån gå tillbaka till polygoner utan textur och utan post-processing förtar den realism som genren är förknippad med.
 
 
Handhållen simulator?
Är ju naturligtvis en dålig idé. Generellt sett gynnas en simulator av mängder av knappar och en stor skärm, något som inte är förknippat med handhållna system. Spelet på bilden: Ace Combat: Assault Horizon Legacy (titeln riktigt rullar av tungan) är dock undantaget som bekräftar regeln. 3D-effekten från 3DS:en är klockren och trots att spelet är mer inriktad på gameplay än simulering så är den riktigt trevig med många olika plan och olika utrustningsmöjligheter.
 
Sååå ... fler idéer: retro-simulator på ett handhållet system, blir ju hopplöst dåligt då alla svagheter läggs på hög. Ehm, en simulator av retrospel på en handhållen ... !
 
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/e/ef/Retro_Game_Challenge_Coverart.png
Retro Game Challenge bygger på ett japanskt TV-program där komikern Arino spelar äldre spel. I spelet har Arino fångats i din DS och fångar i sin tur dig och för dig tillbaka genom tiden till 1984. För att ta dig tillbaka till nutid måste du klara ett antal utmaningar som Arino presenterar för dig.
 
Den digitale Arino
 
Utmaningarna tar plats i en rad olika spel som släpps i takt med att du löser dem. Ibland kan utmaningen vara att nå en viss poäng, eller nå en viss bana utan att förlora ett liv o.s.v. Alla spelen är välgjorda och representerar spelutvecklingen under 80-talet med olika genrer och framsteg inom grafik och ljud. Det finns bilspel, shmups, plattformsspel och till och med ett rollspel gjort i samma stil som Dragon Quest. Så, frågan är var simuleringen kommer in i bilden, än så länge låter det här som en samling minispel. Simuleringen ligger i hur DS:ens nedre skärm används. Medan spelet man spelar visas på den övre skärmen visar den nedre skärmen hur du som liten och hur Arino som liten sitter på golvet framför TV:n och spelar.
Mellan spelen småpratar de lite om rykten de har hört i skolan, eller så ropar Arinos mamma att ni borde göra läxor i stället för att spela. Man kan även läsa om kommande spel i speltidningar och hitta tips och fuskkoder till de spel man redan har och när man väljer spel får man se spelkassetterna.
Kasetten till Guardia Quest, ett riktigt trevligt J-RPG
 
Spelet lyckas fånga stämmningen i 8-bits eran och även om simulering är att ta i så så för spelet mig tillbaka till när jag var liten och satt på golvet hemma hos kompisar och spelade Nintendo, småpratade och fantiserade om kommande speltitlar. Mysfaktorn är hög och hela konceptet är charmigt och trevligt. Jag kan tänka mig att mycket av humorn i spelet går oss i väst förbi då vi inte sett serien ifråga, men det kan jag leva med.
 
 
 
 
 

Bera loves candy 2.9

 
På dagens paket står det Korisu fue ramune. Korisu är namnet på firman som tillverkar godiset, fue är (tror jag) namnet på en sån där flöjt någon blåser i när kameran zoomar in på skurkens ögon i "karate-filmer", Ramune är en riktigt trevlig japansk läsk som jag skrivit om tidigare. Så, vad menas med detta? Förpackningen ser ut att innehålla åtta stycken typ polo samt en mindre ask, hmmm.
 
Det hela klarnar om man vänder på paketet. Jämte namnet på produkten finns en av godisringarna avbildade tillsammans med lite noter och det onomatopoeiska visselljudet "bii". Under detta står det Omachi bako tsuki, eller med en leksakslåda, vilket förklarar den lilla asken. Mellan fåglarna står det Piipii natte suutsuto sawayaka, och här är vi ute på djuptvatten, men jag tror det betyder ungefär: "Det blir lätt pipljud och så är de uppfriskande".
 
Asken innehåller en liten grön plastödla, inget att skriva hem om. Godisen i sig är betydligt mer intressant. Ytan är lite lätt torr och sträv och påminner om godishalsband både till textur och doft. Genom att placera godisen mellan läpparna och antingen blåsa ut eller dra in luft genom den framkallas med förvånansvärd lätthet ett visselljud av häpnadsväckande volym. Även smaken påminner om godishalsband med en lätt citrusfrächhet likt Ramune-läsk. På det hela taget riktigt trevliga de här.
 
 

Yan yan

 
Yan yan har funnits här borta i väst ett tag, men har aldrig riktigt slagit här uppe i norr. Förpackningarna på bilden har smakerna, från vänster till höger, choklad, vanilj och jordgubb. Frågan är vad som gömmer sig i förpackningarna, yoghurt?
 
 
I varje förpackning finns två fack, i det ena finns kexpinnar och i det andra en smet att dippa i. Kexen är neutrala i smaken och riktigt trevliga. På varje kex finns en liten bild på ett djur och några ord med koppling till djuret - kanske är de ämnade som någon slags ramsa eller så är de tänkta att innehålla humor, jag hänger inte riktigt med.
?
 
Chokladdippen påminner starkt om nutella och är riktigt smaskig. Både vanij- och jordgubbsdippen funkar men de har en anstrykning av armens-hudsalva. Förutom dessa smaker har jag även sett hasselnöt, vilken jag hoppade över då jag är allergisk, och jag kan tänka mig att det finns fler men att dessa utgör bassortimentet så att säga. Det praktiska formatet på förpackningen och de förvånansvärt stöt-tåliga kexpinnarna gör Yan Yan till ett lämpligt tilltugg på t.ex. utflykter och liknande, Hugg ett paket om du springer på dem någonstans i sommar.
 

Castlevania: Lords of Shadow

2010 släpptes Castlevania Lords of Shadow. Serien hade gått lite knackigt ett tag och för alla som spelat Castlevania Judgement så är det inte så svårt att lista ut varför Konamis flaggskepp började få slagsida. Istället för att väga in alla de trogna spelarnas olika önksmål och försöka hitta ett lämpligt utrymme i den redan ganska krångliga tidslinjen för en ny titel valde Konami att börja om från början och försöka bygga ett spel som tilltalade både de gamla fansen men även en ny publik. Som producent sattes Hideo Kojima, känd här i väst för Metal Gear, som också kom att ge spelet sin unika prägel.
 
 
Det första som slår mig är presentationen, som är klockren. Spelets menyer, kartor och bestiarium presenteras som sidor i en bok upplysta av en stearinljus. Under laddtiderna fyller Patrick Stewart ut väntetiden med sin behagliga berättarröst och hinner skapa stämmning åt varje bana redan innan man sett dem. Spelets miljöer är storslagna och episka och bjuder på en trevlig variation med både naturscener, byar och borgar. Ibland öser regnet ner, ibland är det snöstorm och ibland är det en månklar natt, varje ny bana är en fröjd för ögat och är lätt att leva sig in i.
Gabriel på väg mot en igensnöad by i skuggan av ett slott
 
Som spelare tillåts man inte fri kontroll över kameran utan får följa sin egen framfart via cinneastiska kameravinklar. Till en början tyckte jag att detta kändes obekvämt, men när jag väl vaggats in i Kojimas berättarstil så började det ge sig. Å ena sidan får man uppleva enastående presentationer av miljöerna, eller fräsiga vinklar och panoreringar medan man svingar sig uppför en bergssluttning, å andra sidan så begränsas världen i spelet till "det kameran ser" och varje gång man försöker utforska banan på egen hand springer man in i osynliga väggar som förstör illusionen. Efter ett tag lärde jag mig att "lita" på berättarstilen i spelet och lät mig svepas med. I vanliga fall hade denna mer uppstyrda design varit ett stort minus i min bok, men i och med att spelet är så snyggt och tack vare Kojimas berättarstil så köper jag det.
Ett av de många pusslen, de stora ringarna ska vridas så att solen och månen möts i linje med hålet i klippan
 
Spelet följer Gabriel Belmont som är på jakt efter delar av en magisk mask. Med hjälp av masken hoppas han kunna återuppväcka sin döda hustru. Varje del vaktas av de titulära Lords of Shadow, tre starka krigare som inte är sugna på att lämna någonting ifrån sig. Längs vägen får Gabriel hjälp av, och prövas i strid av, guden Pan. Ordensriddaren Zobek, som även är berättaren, slår vid några tillfällen följe med Gabriel och slåss vid hans sida. Gabriel får strida mot enorma titaner och klänga fast på flyende drakar, rida på spindlar och troll samt lösa en lång rad kluriga pussel. Striderna är intensiva och kräver en bit in i spelet både skicklighet och strategi. Genom att kombinera pisktekniker och de två olika sorternas magi man har tillgång till finns det ett 40-tal olika kombos att lära sig använda. Kortfattat så är striderna och pusslen lika varierade som miljöerna och de karaktärer man möter. Genom spelet stöter man då och då på referenser till de äldre spelen. Rinaldo Gandolfi från Lament of Innocense nämns ett antal gånger som skaparen av kedjepiskan Gabriel svingar. Carmilla dyker upp som en av mörkerherrarna och Cornell från Legacy of Darknesssom en annan.
Gabriel Belmont, som upplevs mer mänsklig än de tidigare vampyrjägarna, bl.a. tack vare att Robert Carlyle lånar honom sin röst
 
Från början var jag skeptisk, mycket tack vare att det är en serie som bryter med de tidigare titlarna, mycket tack vare att det jag sett i trailers påminde om Lament of Innocense. Så fort jag såg Kojimas namn blev jag dock hoppfull och i slutändan så får jag säga att det här är bra. Spelet har mer gemensamt med Tomb Raider och Devil May Cry än med de klassiska Castlevaia-titlarna, men på något sätt klickar det ändå. Slutet på spelet lovar en rejäl tvist inför uppföljaren, ska bli kul och se hur de får till det.
 
 

SotN2?

Kan det vara sant?
 
http://a51274b2bfd36c9eba6f-b2cc59e0ef85511aa5ed3ad88986348d.r9.cf1.rackcdn.com/15018/mmexport1399877243448__large.jpg
 
Under listan på spel som presenteras på E3 om någon vecka skymtar Symphony of the Night 2 förbi som en exklusiv titel till 3DS. Rykten brukar ju som bekant florera kring sådana här evenemang, men jag föredrar att inte göra någon research över huvud taget och bara hoppas på att det är sant en stund till.

Castlevania: Lords of Shadow - Mirror of Fate

Efter att ha spelat ett antal spel i Castlevania-serien så har jag nu tagit mig fram till den innevarande generationen spel. Mirror of Fate är del av Lords of Shadow som i sin tur är en reboot av spelserien. Detta innebär att de förvisso bekanta karaktärerna har en annan bakgrundshistoria och även dyker upp vid lite andra tidspunkter i tidslinjen mot vad man kan förvänta sig, något som blir väldigt tydligt i detta spel men mer om det senare.
 
Det första man lägger märke till med Mirror of Fate är att det är i 3D. Dels att grafiken, till skillnad från tidigare titlar till handhållna system, är byggd av polygoner istället för sprites men också att spelet utnyttjar 3DS:ens 3D-funktion. Perspektivet är fortfarande från sidan likt de tidigare 2D titlarna och effekten blir att man som spelare får se slottet i genomskärning likt ett tittskåp eller ett diorama. Jag tycker 3D-effekten är trevlig och i detta spel ger den mer liv åt slottets skrymslen och vrår. Att alla objekt är i 3D utnytjas även i filmsekvenser och  beroende på omständigheterna kan kameran zooma ut och in för att visa mer eller mindre av rummet du är i. Det hela är en aning ovant till en början, men funkar riktigt bra.
http://images.g4tv.com/rimg_606x0/ImageDb3/300916_l/e3-2012-castlevania-lords-of-shadow-mirror-of-fate.jpg
 
Så vidare till själva spelet. I prologen till spelet får vi spela som Gabriel Belmont och när vi lärt oss kontrollerna får vi spela som Simon. Simon har som liten förlorat sina båda föräldrar som följd av Draculas hemskheter och som vuxen beger han sig mot Draculas slott för att utkräva hämnd. På sin väg stöter han på en mystisk svävande mask som visar honom vägen. Förutom alla de vanliga hemskheterna, som mer-men, skelett och flea-men, bor det även en riktigt skruvad leksakttillverkare i slottet. När det börjar köra ihop sig ordentligt och Simon blir attackerad av fler och fler marionett-dockor dyker plötligt Alucard upp för att hjälpa honom och efter en stund får vi som spela som Alucard istället för som Simon. De båda hjältarna lyckas så småningom ta sig fram till Dracula och strida mot honom och ... för att undvika några spoilers är det dags att lungna sig. Jag kan dock nämna att ett tredje kapitel av spelet följer Trevor Belmont och händelser som ligger längre tillbaka i tiden. I slutändan blir det en intressant story som vrider och vänder på den version av Belmont-släkten vi känner till sedan tidigare. Till en början var jag ytterst tveksam över vissa skillnader, men med tanke på hur välberättad storyn blir med sekvenser som överraskar så får jag i slutändan ge tummen upp.
3D-grafiken möjliggör cut-scenes
 
Den mystiska svävande masken leder oss genom spelet och man vet hela tiden vart man ska. Jämför om du vill det öppna Metroid med det mer avgränsade Metroid Fusion. Masken som svävar runt påminner om Navi, eller någon av de andra medhjälparna ur Zelda. Man samlar fortfarande erfarenhet av strider och för varje ny nivå låses en ny attack eller kombo upp. Utöver det kan de olika karaktärerna förbättras genom att hitta kistor som ger en lite längre magi- eller livmätare. Det finns alltså ingen möjlighet att experimentera med olika trollformler, vapen eller utrustning för att därigenom försöka få ett övertag mot slottets invånare. Till viss del förklaras detta av att man som sagt följer fyra olika karaktärer genom spelet, men det känns lite fattigt. För en veteran som mig själv så känns spelet kraftigt neddummat rent spelmekaniskt.
Den svävande masken
 
3D istället för 2D. Ambient musik istället för igenkännbara melodier. Kombos istället för utrustning och pussel istället för utforskning. Detta är inte en värdig uppföljare till den långa rad av solida metroidvania-titlar till Nintendos handhållna system, det är ett nytt spel för en ny generation. Om jag slutar jämföra spelet och struntar i på vilket sätt de olika karaktärerna skiljer sig sedan tidigare, så är här kvar ett riktigt trevligt actionspel med intressant story och rikitgt bra röst-skådespeleri. Numer finns spelet även till konsoll och PC så det är inte svårt att få tag på, ge det en chans!

Shoutout

Shoutout för denna blogg i almänhet och detta inlägg i synnerhet!

Matbloggstoppen