src="https://static.blogg.se/shared/js/script.js">

Godis

Dags igen för min personliga favorit-feature, godis! Nästa förpackning från denuppgåendesolensland pryds av en ninjakatt, lite gröna löv och en rad med juvelekollon?
Längst upp till vänster står det UHA och längst ner till vänster Capcom. Capcom är som bekant ett spelföretag så det är inte helt otänkbart att katten på förpackningen är huvudperson i något spel. På baksidan finns två adresser tillsammans med massa obegriplig text. www.uha-mikakuto.co.jp och shigekix.com. Den första länken leder till en sida som ovanligt nog erbjuder text på engelska. UHA står för Unique Human Adventure och trots att informationen inte är helt enkel att förstå så erbjuder företaget hälsosamma matprodukter som ska erbjuda köparen nya upplevelser, sounds fine to me! Nästa länk leder till en sida utan begriplig text, men med bilder på karaktärer från One Piece, vilket är trevligt. Tillbaka till förpackningen, längst upp titter ett zip-lock-lås och om man känner på förpackningen anar man små hårda prylar som skulle kunna vara tuggummi, dags att öppna!
Ut ur förpackningen trillar några ganska hårda pastiller som påminner om tapioca-godis. Lätt gröna i färgen och med en doft av, ja vad då? Unken vinäger? Jag är inte helt säker på att det här kommer smaka gott men precis som företagets filosofi utlovar så kommer jag nog få uppleva något jag inte upplevt tidigare, here goes.
 
Lite sött, och unket, sedan salt och unket. En plötslig ton av rutten tång innan pastillen blir söt igen och till sist syrlig och ... unken! Vad det här än må vara så har det dött innan det maldes ner till godis, om det nu kan kallas godis. Ungefär här ballar smaklökarna ur och slutar registrera smak. Det sticker lite på tungan och tänderna blir plötsligt täckta av en sträv hinna ... jag tror det är dags att svälja och glömma bort den här upplevelsen. Unique Human Adventure ...
 
 

Infinite Ryvius

 
 
 
Infinite Ryvius är en animeserie som följer ett rymdskepp fyllt med unga studenter genom rymden medan de blir attackerade av fiender och tvingas försvara sig med hjälp at stora mechas. I en tvåvolymers mangaserie får vi följa samma händelseförlopp men ur en annan synvinkel. Istället för att, som brukligt är, hoppa från en karaktär till en annan och få flera olika pespektiv på samma dramatiska händelse får vi här enbart följa händelseutvecklingen ur den unga flickan Aois perspektiv.
 
Aoi har kommit in på en skola belägen ombord rymdstationen Liebe Delta där tusentals ungdomar tränas för olika jobb ute i rymden. En ovanligt kraftig solstorm har nämligen kastat ut ett dödligt gas- och partikelhav i solsystemet och jorden sticker numera bara upp som en liten ö ur "havet". Mänskligheten vänder därför sitt hopp till rymden och tränar de kommande generationerna för att överleva där.
 
Aoi springer snart på barndomskamraterna och tillika bröderna bröderna Kouji och Yuki samt ytterligare ett antal karaktärer som hänger ihop som ett kollektiv. Allting är frid och fröjd tills stationen ska göra en dykning ner i havet och en olycka inträffar. Ungdomarna rusar runt skeppet medan sektion efter sektion totalförstörs och till slut har en handfull av dem lyckats ta sig till prototypskeppet Ryvius där de är säkra. De gör sig hemmastadda i förvaringscontainrar som de inreder och sedan följer en lång resa mot räddning. Ungdomarna blir tilldelade arbetsuppgifter, ledare utses och störtas, delar av skeppet förfaller och förvandlas till laglösa tillhåll för bråkstakar och revolutioner skakar makteliten efter hårda ransoneringar. Allt detta medan skeppet susar genom rymden förföljt av fiender och ständiga strider där de unga männen och pojkarna tvingas slåss för skeppets överlevnad.
 
Allt detta anar vi, men vi får egentligen aldrig veta särskilt mycket då vår huvudperson Aoi finner sig mitt i situationen men själv aldrig riktigt förstår vad som händer runt omkring henne. Hennes fokus är på vännerna i det kollektiv hon tillhör. Hon agerar storasyster åt en yngre flicka och hon försöker medla mellan de båda bröderna som inte kommer överens. Aoi får stå och se på när vännerna ingår i romantiska relationer och oavsett vad som händer så är hon alltid den stabila kamraten man kan räkna med, aldrig någons bästa vän och aldrig någons flickvän.
 
Historien om Aoi hade kunnat utspela sig på en högstadieskola istället för ombord ett rymdskepp under ständiga strider. Serier där huvudpersonerna skriker i headset och springer genom korridorer som skakas av granatexplotioner för att till sist självuppoffrande spänna fast sig i prototyproboten som ingen vet om den kommer funka ... ja ni fattar, det har jag både sett och läst, och gillar. Denna serie fokuserar på den där tjejen i den pyttelilla birollen som tårögd viskar huvudpersonens namn när han ensam flyger iväg genom röken och in i käftarna på fienden, birollen i den här serien spelas av alla andra.
 
 

Yakisoba

 
Yakisoba är en från början kinesisk rätt som är vanlig i Japan. Det är en variant på stekta nudlar, och stekta nudlar har jag ätit kopiösa mängder av genom åren men då en Indisk-variant och inte den japanska. Det som gör det här receptet just japanskt är den sås jag kommer använda. Såsen kallas okonomiyaki-sås och det finns lika många varianter på den som det finns folk som lagar den, men här kommer min variant:
 
Okonomiyaki sås
 
4 msk ketchup
1,5 msk Worchestshire sås
1 msk mirin
1 knivsudd dijonsenap
1 tsk soya
1 tsk honung
3 msk muskavadosocker
1 msk hackad ingefära
 
Blanda alla ingredienter i en liten gryta och låt det koka upp, under konstant omrörning, och låt det sedan sjuda någon minut. När såsen har bubblat ihop är det dag att smaka och här spelar den personliga smaken stor roll. Balansera såsen med lite mer soya om den känns för söt eller med lite honung om den blir för syrlig.
 
 
Sen är det dags för nudlarna och lite annat. Koka vanliga äggnudlar samtidigt som du steker upp kål och morötter i olja.
I en tredje panna steker jag även marinerad tofu i tärningar och när allt är färdigt ska det stekas en kort stund tillsammans på rejäl värme i olja. När det börjar bränna fast i botten är det dags att vrida av värmen och vända ner såsen i blandningen. Rör om tills såsen har genomsyrat alla de andra ingredienserna.
 
 
Färdigt, och riktigt smarrigt.
 

Nöjd bloggare

Jag har tidigare nämnt J-dub och hans sida You Can Play This. Han pysslar mest med japanska retro-spel men även en del annat, nyligen har han börjat laga mat, och då framförallt japanskt, vilket naturligtvis föll mig i smaken. Om ni tittar på det senaste avsnittet och väntar till slutet så skymtar en av mina kreationer förbi. Gissa om jag är nöjd

Sweets!

Dags för det tredje paketet godis importerat från Japan via Candy Japan, och dags för insikten att jag borde ha börjat numrera de här inläggen då fantasin beträffande titlar på godisrelaterade inlägg börjar ta slut.
 
Även i denna försändelse ingick tre förpackningar: En grön med en ninjakatt, en rosa med en sliskig adelsman och en gul förpackning prydd av en banan.
 
Jag börjar med bananen. På förpackningen syns förutom en en söt liten apa och en jättebanan en banan i genomskärning som visar att innehållet är brunt, choklad månne? Längst upp till vänster syns texten meiji och på baksidan finns en länk till okashi-land.jp. Jag har i ett tidigare inlägg konstaterat att sidan ser trevlig ut men är totalt obegriplig, så den här gången behöver jag inte besöka den utan kan slänga mig direkt över godiset.
 
Efter att ha avlägsnat palsthöljet kring förpackningen känns en behaglig och tydlig doft av banan som påminner starkt om skumbananer. Jag noterar även en liten kartongflärp som löper längs bananen på framsidan.
Efter att först ha trott att flärpen skulle leda till godiset på insidan så möts jag istället av en gåta: Några blixtar, ett stort tecken i blått, en skriftrulle och en apa som med två bananer på huvet immiterar en get? Vette katten. Efter en del googlande kommer jag fram till att symolen är en O-mikuji, en slumpvis utdelad välsignelse man kan få efter att ha offrat pengar vid ett budhist-tempel. Mina båda tecken 小吉, eller shō-kichi, är en liten väldignelse men rankar ändå ganska högt jämfört med t.ex. en halv välsignelse eller de olika graderna av förbannelser man kan dra på sig, ptjuu! Dags att öppna!
Ut ur paketet trillar inte helt oväntat en trave bananer, som luktar fantastiskt gott. Bananerna är stenhårda till skillnad från skumm-varianterna annars så vanliga här i väst och det kliar i fingrarna vill jag lova, snabbt in med en i munnen.
 
Hårt, lite sockrigt "skal", med förvånansvärt lite smak. Lite fruktsocker men än så länge ingen banan. Skalet smälter sakta bort och man anar, en chokladton, en markant chokladton som plötsligt fyller munnen tillsammans med bananaromer, borta ... Jag gör om experimentet och slås igen av hur den hårda banan på bara några få korta ögonblick smälter och helt försvinner i en puff av härligt bananig choklad. Wow. De här rackarna skulle jag helt klart kunna missbruka om de fanns tillgängliga i affärer här, och jag fick en liten välsignelse på köpet.
 

Ghost in the Shell : Stand Alone Complex 1-3

Back in the day, ungefär när mitt mangaintresse blommade upp för första gången inträffade något monumentalt. 1995 släpptes en ”mangafilm”som fick alla att häpna, alltså även de som i vanliga fall tyckte manga var larvigt för att det var tecknat. Filmen jag pratar om är Ghost in the Shell som tillsammans med Pat Labour, Ninja Scroll och Appleseed trillar in i toppen på min egen lista över favoritfilmer i kategorin anime. Det är svårt att beskriva hur ball och cool Ghost in the Shell var och vilken hype det var runt den, i alla fall i de kretsar jag rörde mig, det enda jag kan jämföra med är Matrix som kom några år senare. Om ni inte sett denna film så tycker jag att ni ska göra det, även om handlingen inte faller alla i smaken så kan alla uppskatta den fantastiska animationen.

Ghost in the Shell har levt vidare i olika former och det vi ska titta på idag är en serie på tre fristående volymer som bygger på en animeserie: Ghost in the Shell: Stand Alone Complex. I serien får vi följa specialgruppen SECTION 9 under ledning av major Motoko Kusanagi. 

Major Kusanagi och hennes 2nd in command - Batou framför en Tachikoma, en slags AI-spindelrobot som antingen kan sköta sig själv eller bli styrd av en pilot. (Bilder hämtade från ghostintheshell.wikia.com)

I den första volymen får vi följa förvecklingarna efter ett gisslandrama där en av japans ministrar har hamnat i en lätt kompromenterande situation. I den framtid där historien utspelar sig är det möjligt att låta cyberfiera sin kropp, alltså ersätta organiska delar av mekaniska. Det går även att koppla ihop sitt medvetande med andras eller rent av att flytta en cyberfierad hjärna från en cyberfierad kropp till en annan. Ministern ifråga besöker ett tehus och efter en stund bestämmer han sig för att … hrhm … ehm … byta kropp med en ung kissnödig geisha, för att … ja. Hursomhelst slår en hacker till i just det ögonblicket och kapar geishornas medvetanden för att ta ministern som gisslan. När specialstyrkan kommer fram visar det sig att situationen inte är så lätt att lösa då det inte med säkerhet går att avgöra var ministerns hjärna, fylld med viktiga hemligheter, finns.

 

I den andra volymen inträffar en incident då en ny tank skall testköras. Plötsligt vänder tanken, som är formgiven som en skorpion med gatlingkulsprutor som klor och en kanon som gadd, och öppnar eld mot de egna teknikerna för att sedan bryta sig ut ur träningsområdet. De ansvariga försöker nå föraren över radio men får inget svar och undertiden tar sig tanken allt närmare bebyggt område. Motoko och Batou bemannar varsin Tachikoma och ger sig av på jakt efter tanken samtidigt som andra medlemmar i specialstyrkan ägnar sig åt att pressa tillverkaren av tanken på information om dess specifikationer. En av de anställda på företaget börjar prata om tankens tillverkare, en ung vetenskapsman som nyligen avlidit tillföljd av att hans religiösa föräldrar motsatt sig cyberfiering av hans sjuka kropp, och då tanken börjar röra sig i riktning mot den döde mannens föräldrars hem börjar specialteamet fundera på ifall det verkligen sitter en förare i tanken eller om den fått ett medvetande installerat i sig.

Skorpiontanken på väg mot bebyggt område.
 

I sista delen dyker en guerillaledare, frihetskämpe och knarkhandlare upp i Japan av oklar anledning. Specialstyrkan skuggar honom och bevakar honom då han möter representanter från den organiserade brottsligheten på ett lyxhotell. Det hela brakar lös i en eldstrid och guerillaledaren lyckas smita. Spåren leder till ett kloningslabb och efter en del eferforskningar visar det sig att labbet alltid förbrukar mer ström under de perioder guerillaledaren är i Japan. Frågan är varför någon skulle vilja klona sig mer än en gång då processen med väldigt hög sannolikhet slutar med att orginalet dör?

 

De här böckerna håller en otrolig nivå. Handlingen är inte förutsägbar och inte heller en orgie i pangpang och blod, istället väcks liknande resonemang vi mötte SVT-serien Äkta Människor, d.v.s. var går gränsen mellan liv och teknik när tekniken är byggd för att efterlikna liv. Teckningarna är av fantastisk nivå och volym 2 med jakten efter skorpiontanken kan vara det snyggaste jag någonsin sett. De här tre böckerna kan jag varmt rekommendera.


Jerka

Det var ett tag sedan jag var med och jerkade nu, men nu är det fredag och dags igen. Om du missat vad en blogg-jerka är kila över till Annikas litteratur- och kulturblogg. Veckans fråga lyder:
 
Om du ser en bok av en författare som du aldrig har hört talas om tidigare, vad är det som gör att du bestämmer dig för att läsa den?
 
Det är nog från fall till fall för min del. Jag minns några böcker där jag antingen föll för titeln eller där titeln gjorde mig nyfiken att läsa baksidan. T.ex. Hungerspelen av Suzanne Collins och Nattfåk av Johan Theorin. Andra gånger är det omslaget som har lockat mig, ett exempel från ganska nyligen är Geim av Anders De La Motte och några år innan det John Aijvide Lindqvists böcker.
 
Om vi pratar manga, som trots allt är huvudfokus för denna blogg även om jag läser mer vanliga böcker, så blir omslagen otroligt viktiga. Omslagen ger en försmak på stilen på teckningarna i serien och för en tecknadserie motsvarar bilderna språkbehandlingen i en vanlig bok. Storyn kan vara jätteintressant, men om inte bilderna håller blir det träligt att läsa. Tvärtom kan storyn vara full med luckor och billiga genvägar men om bilderna är snygga och välgjorda så kan det ändå göra att jag fortsätter att läsa en serie.
 
 
 
Ps. Slå gäna en kik på min senaste feature: Candy Japan.

Godis?

Så har jag kommit fram till sista paketet i senaste sändningen från Cady Japan. Tidigare har jag skrivit att jag har lite dubbla känslor för denna förpackning och jag tror snart att ni kommer förstå varför.
 
Paketet pryds av en arg glamrockare och några luriga gubbar i konstiga hattar. genom ett fönster i förpackningen anar man att innehållet är några mystiska små plattor och om man klämmer lite så känner man att de har en mycket underlig konsistens. På förpackningen finns inga tecken jag kan tyda förutom på baksidan där jag finner  en adress: www.yotchan.co.jp. På hemsidan finns ingen text på engelska, i alla fall ingen jag kan hitta, däremot finns det fler glada gubbar i konstiga hattar. Vad är det då hattarna föreställer? Jo, bläckfiskar. Med tanke på maskottarna och den underliga konsistensen oroar jag mig för att paketet innehåller, just det, bläckfiskgodis. Men man kan ta fel och jag hoppas på en söt doft när jag öppnar paketet, here goes.
Det luktar inte sött ... det luktar fiskmat ... De små plattorna är mjuka på ett mycket underligt och illavarslande sätt och jag ser inte fram mot att bita i dem. Förutom att det här luktar apa så behöver jag påpeka att jag är vegeterian och alltså egentligen inte borde äta fisk, eller bläckfisk. Men mot mitt bättre vetande stoppar jag en av plattorna i munnen.
Konsistensen är som en disktrasa. Den lilla plattan innehåller en oroväckande hög vätskehalt och efter två provtugg så är munnen full av något unket och dött. Innan jag spottar i diskhon hinner jag förnimma en ton av chilli, men här avslutar jag dagens äventyr. Tvi väre.

Chrono Crusade 3-4

 
 
I tredje och fjärde boken får vi veta lite mer om hur Rosette och Chrono träffades. Rosette var tillsammans med sin bror Joshua placerade på ett barnhem och en dag när de var ute i skogen snubblade de ner i ett gammalt gravvalv. I graven mötte de Chrono som suttit inspärrad där under väldigt lång tid. De blir snabbt vänner men deras lycka blir kort. Joshua är, ja vad ska man säga, skör, och Rosette tvingas ta hand om honom. En blandning av skörhet, växande galenskap och demoniska krafter förvandlar Joshua tills det slår över och en "olycka" inträffar på barnhemmet.
Rosette, Chrono och Joshua tillsammans som barn. (Bilder hämtade från http://chronocrusade.wikia.com)
 
Joshua är ett bra exempel på en karaktär man inte stöter på här borta i väst. Han påminner mig och Gaara från Naruto och Kaworu från Neon Genesis Evangelion. Trots att de är absolut livsfarliga och kapabla till vad som helst så är de tillräckligt sköra och sårbara för att man ska tycka synd om dem. Karaktärer som gör fel saker av fel anledningar tilltalar mig för alla pekpinnar och moraliska resonemang utifrån handlingen faller och som läsare vet man inte riktigt hur man ska förhålla sig till dem.
 
Vi får även stifta bekantskap med Aion och några av hans anhängare. Aion är en mäktig demon som har stora planer, precis vad de planerna är inte helt tydligt men att de inbegriper både Azmaria, Chronos och Joshua förstår vi snart. Vi förstår även att Rosette blev demonjägare först och främst för att få möjlighet att leta efter sin bror som försvann efter barnhemsincidenten och att Chrono och Aion har mer gemensamt i sitt förflutna än vad Rosette vet.
 
Aion, platinablond och elak.
 
Det här är en av de bästa serier jag har läst, ruta efter ruta sitter jag med öppen mun och förvånas över detaljrikedomen i bilderna. Det finns tillräckligt mycket humor och sentimentala scener för att man ska fästa sig vid karaktärerna snabbt och settingen fungerar mycket bra trots min initiala tveksamhet. När det dessutom levereras Poe-referenser så är jag såld. Bra grejer det här.
 

I want candy!

Nästa förpackning jag ger mig på är en jag har sett fram emot ett tag. Omslaget lovar ett spännande arkeologiskt äventyr med små glada gruvarbetare som gräver fram skatter ur ... chokladpudding?
Förpackningen kommer med instruktioner: 1. Gräv fram skatterna. 2. Titta på dem. Det jag är nyfiken på just nu är ifall skatterna är ätbara eller inte. De tecken jag kan uttyda är siffran 5 i samband med en föreckning över vad jag gissar är de olika skatter som kan tänkas gömma sig i det sedimentlager jag strax ska gräva ut och det andra är adressen okashi-land.jp strax under. Länken tar dig till en sida fullproppad med glada figurer, spel och godis, som dessvärre är helt på japanska. Jag får helt enkelt bryta mig in i förpackningen.
Ut ur förpackningen kommer ett tråg täckt med skyddsfilm och en djup doft av choklad som för tankarna till bakverk.
Efter att skyddsfilmen avlägsnats möts vi kort och gott av en bit choklad, förvånande nog är doften inte starkare på den här sidan filmen och jag är aningen tveksam till huruvida det går att gräva sig ner i kakan med en sked eller om man helt enkelt får bryta itu den.
 
Efter att ha angripit chokladtäcket med en grapefruktsked tror jag mig skymta den första av de väntade skatterna. Chokladen i sig liknar de chokladpennor  jag smaskade i mig för ett tag sedan. Den är mjölkig men både mjukare och djupare i sin sötma än inhemsk mjölkchoklad.
Efter att ha grävt en stund, och gluffat i mig massa söt choklad har jag lyckats avtäcka två svärd, två dinosaurieskallar och ett gammalt japanskt mynt. Efter att ha letat mer noggrant på förpackningen hittar jag även en poänglista och kommer fram till att de båda skallarna ger mig sammanlagt 1000 poäng, de båda svärden 2 och myntet 2500. Då poängen verkar aningen godtyckliga och omges av en hel del outydbar text lämnar jag ett visst utrymme öppet för att jag i själva verket har missförstått siffrornas betydelse.
Skatterna är mjuka och vingummiaktiga i sin konsistens och de jag har grävt fram är antingen oranga eller gula i färgen. Jag börjar med en av de oranga, svärdet närmare bestämt, och möts av en söt ganska frisk citruston. Efter en stunds tuggande kan jag nog säga att det smakar clementin snarare än apelsin, vilket är trevligt. Det gamla gula myntet smakar, syrligt, lite surt, och inte förens eftersmaken rullar fram över tungan bestämmer jag mig för grapefrukt. De vidhängande chokladfragmenten innebar viss svårighet i att bestämma smaken, men smaskigt var det. Nu är det bara en förpackning kvar i denna försändelse och den har jag lite delade känslor för, men mer om det vid ett senare tillfälle. Kila in på candyjapan.com om ni inte gjort det än, det här är kul.

Geim - Anders De La Motte

 
 
En av mina favoritböcker sen tonåren är The Ludi Victor av James Leigh. Korfattat handlar den om en hal typ som lagar scrambled eggs och löser mysterier. Runt om Europa dyker massa döingar upp och vår hjälte börjar se ett mönster, t.ex. är alla döingar unga män som befinner sig långt hemifrån och är utrustade med lite överlevnadsutrustning och nyinköpta kartor. Långsamt förstår vi att de är spelare i ett modernt gladiatorspel där två anonyma spelare skickas ut till någon avlägsen plats för att slåss tills den ena stryker med.

I samma veva läste jag en hög böcker, bl.a. David Morell, där huvudpersonerna hela tiden är förföljda och övervakade av någon mystisk fiendeorganisation med tillgång till spionsateliter, telefonavlyssning, polisregister o.s.v. Hollywood har tröskat sönder konceptet men back in the day tyckte jag att det var otroligt spännande.
 
När jag fick höra om boken Geim av Anders De La Motte fick jag en känsla av att de här båda pespektiven var på väg att mötas, och dessutom utan massa lösa trådar och fantasiteknik, i vårt moderna samhälle omges ju faktiskt av en hel del teknisk utrustning som har hanska bra koll på var vi befinner oss och vad vi pysslar med.

Bokens huvudperson HP är en småfifflare utan större ambitioner, på väg hem med bussen får han en dag syn på en övergiven telefon i borstat stål och i hopp om att tjäna lite snabba pengar plockar han på sig den. Den annorlunda designen gör honom intreserad och när han undersöker den dyker ett meddelande upp på skärmen: Wanna play a game? HP trycker bort meddelandet men det kommer tillbaka, när han väl klickar på YES dras han in i ett Reality Game som visar sig vara betydligt mer medryckande än han kunnat ana. HP får en rad olika uppdrag där han med telefonen fäst på sin jacka knycker paraplyer och sprayar meddelanden på dörrar, allt medan telefonen filmar hans framfart. Filmerna hamnar på ett forum med en topplista där användare bedömer hans insatser och berömmer honom och när hans ranking stiger triggas han att göra värre och värre grejer för att få bekräftelse.
 
Boken är skriven dels ur HPs perspektiv och dels ur hans systers, som råkar vara polis, och deras vägar korsas lite då och då. Tempot är högt och det är mängder av cliff hangers där det faktiskt inte alltid går att gissa vad som ska hända. Det är mängder av förvecklingar och plot twists och man blir överraskad ända in på slutet. Det som gör boken extra intressant är insprängda chat-dialoger och HPs frekventa användning av slang, engelska uttryck och mängder av referenser till filmer och dataspel m.m.
 
I vanliga fall kan böcker som utspelar sig här hemma i Sverige kännas lite pajjiga men den här funkar. Om man tar boken för vad den är och inte är alltför kritisk eller cynisk så är den riktigt bra med ett unikt upplägg, intressanta karaktärer och ett rasande tempo. Dessutom behandlas en rad aktuella fenomen som hur vi törstar efter bekräftelse via sociala medier eller den dubbelmoral som finns i fildelares led.

Boken har även två uppföljare: Buzz och Bubble. Uppföljare blir bekant sällan lika bra som den första boken men jag ska ge dem en chans och återkommer ev. med ett utlåtande. Om ni inte läst Geim så gör det, den var betydligt bättre än jag vågat hoppas.

Chrono Crusade 1-2

 
 
 
Serien utspelar sig i Amerika på 20-talet och huvudpersonerna är den unga nunnan Rosette och hennes tjänare Chrono. Ganska snart förstår vi att Rosette inte är någon vanlig nunna utan en tungt beväpnad och svärande demonjägare. Serien öppnar med en tibetansk demon ombord på ett brittiskt fartyg i New Yorks hamn och efter att Chrono och Rosette bekämpat demonen med helig och magisk ammunition råkar skeppet ramma frihetsgudinnan, något Rosette får svårt att förklara för syster Kate, Magdalaordens ledare i New York.
 
Vår huvudperson Rosette, i ledig uppdragsklädsel till vänster och en aning striktare klädsel ämnad för klosterliv till höger. (Alla bilder lånade från www.chronocrusade.wikia.com)
 
Nästa uppdrag för duon blir att undersöka en demontämjare och samlare som av okänd anledning nyligen adopterat en ung flicka från europa. Flickan, Azmaria, försöker fly från sin fosterfar i ungefär samma veva och hon och Rosette springer på varandra när de gömmer sig för vakter i närheten av demontämjarens bostad i Las Vegas. När de försöker fly blir de förföljda av gargoylar genom ett Casino och under striden skadas en mängd av de civila som uppehöll sig i lokalen. Azmaria sjunger då för dem och visar att hon har en helig kraft att läka skador med sin sång.
 
Vi får även en inblick i vem Chrono är, snarare än en enkel tjänare är han en mäktig demon som genom ett kontrakt har förseglats av Rosette. Hon styr över hur mycket av sin egentliga kraft han har tillgång till men genom att att göra det sliter hon ut sin kropp och kommer enligt egen utsago antagligen inte ens uppnå en livslängd på 30år.
 
Chrono
 
Striderna är fyllda med pangpang, brinnande luftskepp och svingande i vajrar, med andra ord det som äventyrsserier är byggda av. Settingen med en religiös orden i Amerika på 20-talet låter till en början ganska trälig, jag har tidigare skrivit att jag helst undviker den typen av miljöer i manga, men det här är bra. Nivån på teckningarna är superb, miljöerna är levande och detaljerade och tekniska prylar som vapen och bilar är återgivna med hög noggranhet (jag gillar serien lite extra för att många av vapnen är periodriktiga). Stilen på huvudpersonerna landar precis på rätt nivå mellan stiliserad och realistisk, ungefär på samma nivå som Rumiko Takahashis figurer, och om jag läser en äventyrsmanga är det precis den här stilen jag är ute efter. De här böckerna läsar jag nog ut snabbt om de fortsätter som de börjat.

Godis var det här.

Som lagom avslutning på ledigheten dimper ett nytt kuvert från Japan ner i lådan.
 
 
Denna gång innehållande en förpackning jag verkligen ser fram mot att öppna och en jag verkligen inte ser fram mot, men mer om det en annan dag, jag börjar med förpackning nummer tre.
Förpackningen pryds av lite olika frukter, nere till höger visas en pastill i genomskärning tillsammans med texten 11mm. Ute till vänster står det 4 - nånting, kanske fyra smaker. Uppe till vänster syns Morinaga-loggan, alltså samma företag som låg bakom den första godissorten jag provade för några veckor sedan. Utifrån förpackningen förväntar jag mig nog någon variant av fruktiga pastiller, only one way to find out.
Ut ur förpackningen trillar några påfallande bleka och doftlösa pastiller i färgerna grön, rosa och gul. Tidigare förpackningar har förvånat med mycket tydliga dofter men här är de i avsaknad, så det är nog dags att smaka.
Jag börjar med den rosa. En aning söt, fruktsocker, men ingen tydlig smak. Höljet smälter sakta bort och där innanför väntar en om ej än markant så likväl tydlig smak av syntetisk körsbär. Lite som lila Pez. Efter några tuggningar har pastillen löst upp sig och försvunnit, man behöver alltså inte gräva loss jox ur tänderna vilket annars ibland är fallet med liknande godis, vidare med den gula.
     Återigen den där subtila sötman, rent av mer subtil än sin rosa vän, medan höljet smälter. Möjligen anar jag en nyans av ananas, eller är det citrus. Ett försiktigt bett och frågan är enhälligt besvarad av smaklökarna med "citrus", förutom den fruktiga sötman finns här även citronsyra och balansen däremellan är inte alls dum. Medan pastillen smälter bort fingrar jag betänksamt på den gröna pastillen.
     Den gröna håller väldigt låg profil i öppningsskedet, Höljet smälter bort men innan jag hinner bita känner jag en tydlig och varm äppelarom, och mycket smakar det. Även här finns ett mått syra som motvikt till sötman.
Efter att en stund ha förbryllats över siffran fyra på förpackningen har jag inspekterat pastillerna noggrant under lysrörsbelysning och jag har en teori om att det förutom rosa pastiller även finns lila i paketet, och att den pastill jag tidigare omnämnt som rosa i själva verket visar sig vara rosa, betänk att jag är lätt färgblind. Nu prövar jag en "Rosa" pastill för att bringa klarhet i detta mysterium.
     Höljet har en nästan gräddig kvalite till skillnad från sina föregångare och jag känner inte samma smak som den lila. Efter en provtuggning upplever jag en omisskännelig, om än kortlivad, smak av jordgubbe innan smaken försvinner i syntetisk sötma.
 
Så, hur lyder domen. Körsbär och jordgubbs pastillerna var en aning syntetiska i smaken, fullt ätbara men syntetiska. Citron och äpple smakade betydligt trevligare och jag upplevde smaken som betydligt mer genuin, jag uppskattar även syran som uppväger sötman effektivt mellan de olika tonerna i fruktaromen. Smaskigt!

Matbloggstoppen