src="https://static.blogg.se/shared/js/script.js">

Buljong

 

 
På bilden ovan ser ni några salta plommon som genomgått torken. Med tanke på att smaken i dem har koncentrerats så kan de vara det saltaste som finns i hela världen och totalt oätliga, jag hade dock en teori om vad de kunde användas till och om en stund får ni veta ifall jag hade rätt eller ej, men först lite mer torkade grejer.
Några champinjoner och två tomater fick ligga i tork över natten.
Och nästa dag fick en spetspaprika och en zuccini ta över.
Och även om de inte kommer till användning i dagens projekt måste jag nämna päron, att något kan ha så mycket smak i sig som de här små slirvorna har är nästan overkligt, pröva!
 
Hursomhellst, jag körde svampen, tomaten, zuchinin och paprikan i en mixer tills alla grönsaker var reducerade till ett mycket kompakt och lite klumpigt pulver. Sedan tillsatte jag, försiktigt, lite saltplommon i taget och smakade av mellan varven tills jag tyckte att smakerna var väl avvägda.
 
 
Pulvret (som ligger i tupperware-burken) går dels att använda som buljong men även som "varmakoppen". Sältan blev lagom med plommonen och alla grönsaker ger ifrån sig fantastiskt mycket smak. Jag tycker att smaken blev en aning söt, från tomaterna, och det saknas lite hetta. Nästa gång kommer jag nog ha i en nypa svartpeppar eller slänga med en bit chilli i torken för att göra smaken lite matigare. En annan variant jag är nyfiken på är att blanda i lite färska kryddor, e.g. basilika, för att medelhavsa till smaken lite.
Mat lagat på stormkök smakar alltid bra, men pasta i hemgjord buljong träffade i överkant.
 
Så, både som en matig "varmakoppen" och som buljong var de hemtorkade grönsakerna en tiopoängare. Om jag inte sagt det tidigare, köp en svamp/frukt-tork snarast, det går att trolla ihop riktigt roliga grejer. Hemtorkade blandingar kommer ha en given plats i alla mina utomhusäventyr ett bra tag framöver.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen RSS 2.0
RSS 2.0