src="https://static.blogg.se/shared/js/script.js">

Doria

 
Japanska rätter som har inspirerats av väst kallas yooshoku, vilket jag tror betyder just väst. Med tanke på att de är tillagade med för oss välkända ingredienser så är det kanske inte så konstigt om de här rätterna går hem även här. Jag har tidigare skrivit om omurice och okonomiyaki och idag är det dags för en ny rätt, Doria.
 
Kortfattat så är Doria en gratäng med smaksatt ris och bechamelsås samt olika sorters fyllning. Eftersom jag gör rätten för första gången börjar jag enkelt med ett smaksatt ris jag behärskar, gör som följer:
 
1. Koka upp ris enligt instruktionerna på paketet.
2. Undertiden, fräs på lök och morot i olja. När både moroten och löken fått färg tillsätt en skvätt sesamolja i pannan och rör ut den så fort som möjligt, sänk värmen efter 1min.
3. När riset är klart, häll av det och tillsätt det i pannan med lök och morot, rör kraftigt tills löken och moroten är jämnt fördelade i riset och sänk temperaturen ifall riset börjar bränna fast.
Morot och lök i en stekpanna, en bra början till många rätter
 
Efter detta la jag i all enkelhet riset i botten på en ungnsform och täckte med en bechamel till vilket jag tillsatt en skvätt soya istället för salt. Det sista momentet innan allt åkte in i ungnen var att täcka allt med riven ost, men innan det ett hemligt vapen i sammanhanget, mayonäs, inte mycket, men tunnt ringlat över bechamelen inunder osttäcket.
Till gratängen passade kombucha som måltidsdryck
 
Resultatet blev en smakrik och mättande gratäng trots att det saknades någon egentlig fyllning. I alla recept eller beskrivningar jag sett har dessa gratänger varit fullproppade med fisk, räkor och musslor, så om du äter det lär du hitta ett passande recept på nolltid. Jag kommer experimentera vidare med vegetariska varianter och återkommer om jag lyckas med någon riktigt hit.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen RSS 2.0
RSS 2.0