src="https://static.blogg.se/shared/js/script.js">

Neon Evanglion Gensis & Manga Monday




Manga Monday.
Jag har som sagt ingen vidare koll på hur det går till att blogga, eller vad läsare förväntar sig från en blogg, men: jag har tänkt att ha Manga Monday som en weekly feature. Utöver det blir det nog lite olika mindre projekt, t.ex. kommer det att bli lite Star Wars och Minecraft på fredag, mer om det då.
Hursomhelst...


Bok två breddade perspektivet ganska mycket och visade mer av livet i staden. Shinji, som är sårbar och har svårt för kontakt med andra människor, flyttar ihop med sin överordnade Misato. Misato är tvärtom tanklöst gränslös och hon verkar ha ganska liten förståelse för många sociala konventioner. Från första bokens ödesmättade strid bryter tempot i andra boken av ganska rejält och breddar uttrycket. Misatos tama pingvin Pen Pen och Shinjis klasskompisar bidrar med humor som lättar upp stämmningen, vilket är nödvändigt med tanke på Shinjis ganska deppiga natur.


Kensuke, Toji & Shinji Källa http://www.comicvine.com/toji-suzuhara/29-54624/

Toji påminner mig mycket om stilen i Trigun med många övertydliga ansiktsuttryck och en tuff attityd som inte håller hela vägen. Utan att avslöja för mycket så blir Shinjis nya kamrater direkt involverade i en av Shinjis strider och deras syn på honom förändras. Shinji själv brottas med frågan för vems skull han egentligen slåss och hans mörka natur lyser igenom flertalet tillfällen. 
Jag är mer nyfiken på att läsa vidare efter denna boken än vad jag var efter första. Jag tycker fortfarande att designen av roboten är märklig, hade jag sett bilder av den utanför sitt sammanhang hade jag gissat att det var en skurk och inte en hjälte, men med tanke på Shinjis sårbara personlighet blir det en intressant effekt när han kliver i roboten och synkar upp sitt nervsystem.
Jag återkommer beträffande bok 3.

(Påtal om Trigun så har animen ett riktigt vräkigt intro:
http://www.youtube.com/watch?v=NzHe4U5c5Oc
Tyvärr håller inte avsnitten, enligt mig, samma nivå.)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen RSS 2.0
RSS 2.0