src="https://static.blogg.se/shared/js/script.js">

Mitarashi dango - revisited

 
 
 
I min ständigt pågående jakt på intressanta ingredienser har jag struck gold. Jag har fått tag på två mycket viktiga ingredienser som behövs bland annat till dango som jag redan skrivit om en gång, därför är det läge att gå tillbaka och göra några små justeringar i receptet, men först ingredienserna.
 
Mirin är en slags sött risvin som används som smaksättning i mat och efterrätter. I specialbutiker kan man hitta lite större flaskor, som kostar några kronor, men eftersom man sällan använder särskilt mycket åt gången räcker det med en liten flaska för de flesta.
 
 
Nästa viktiga ingrediens är den gröna påsen rismjöl. Om vi går in i en vanlig butik och köper rismjöl får vi det som kallas för vitt rismjöl, men om man ska få rätt konsistens på bollarna behövs lite av den sort som kallas glutinous. Så kika i den närmsta asien-livs och kika på påsarna tills du hittar ordet glutinous.
 
Nytt recept.
 
Bollarna
2dl vitt rismjöl
1dl glutionous rismjöl
2,5dl varmt vatten
 
Arbeta ihop till en deg, om det blir en smet får du tillsätta mer mjöl tills man kan balta runt med joxet utan att det fastnar på fingrarna. Rulla sedan bollar av smeten och lämpa av i kokande saltvatten. Koka i 4-5 min innan du lämpar över dem i vanligt kallvatten.
 
Såsen
1/2dl socker
En nypa potatismjöl
1dl vatten
2msk soya
1/2msk risvinsvinäger
1msk mirin
 
Blanda ingredienserna i en liten gryta i den ordning jag har skrivit dem i. När vattnet är i får man röra en stund på låg värme för att sockret ska lösa sig, sen räcker det att man värmer såsen lite, den behöver aldrig koka eller ens sjuda. När den börjar tjockna är den färdig.
 
 
Trä sedan upp bollarna på spett och lägg dem på grillen en stund, de behöver inte få färg men det ska gärna synas märken från gallret.
 
 
Ringla sedan över såsen, låt väl smaka.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen RSS 2.0
RSS 2.0