src="https://static.blogg.se/shared/js/script.js">

Candy Japan!

Update: Ett anonymt fan har bjudit mig på en subscription från www.candyjapan.com !
 
Eller nja, om vi ska vara nogräknade är det varken ett fan eller någon anonym, det är min fru. Hursomhellst så har första paketet trillat ner i lådan, här snackar vi förväntningar. I vanliga fall brukar jag samla intrycken lite innan jag skriver men nu ska jag försöka skriva ner lite spontana reaktioner undertiden jag öppnar paketet.
 
Vi kan börja med paketet i sig, stämplarna och adresslappen får det att pirra i fingrarna.

 
 
Första reaktionen är att det inte bara är en sorts godis utan lite av varje som ligger och väntar i paketet, för att dra ut på gotterierna så delar jag upp det här i en följetång tror jag.
Paketet jag väljer idag pryds av en glad liten utomjording i ett flygande tefat och en, hmmm, papegoja kanske. De enda tecken jag kan uttyda är ett G i en stjärna runt papegojans hals samt texten Morinaga längst upp till vänster. Efter att ha googlat lite så visar det sig att Morinaga är ett livsmedelsföretag som när det gäller godis främst verkar pyssla med kakor och chocklad. Företaget grundades redan 1899 och efter en lyckad annonskampanj på 1960-talet så har det i Japan blivit en tradition för kvinnor att ge choklad som present på alla hjärtans dag. Papegojan dyker upp på fler av deras produkter och kan tänkas vara en maskot. Nu öppnar vi!
Och ut ur paketet kommer en plastförpackning innehållande en stjärna och en papegoja med svans, men vad är de gjorda av? Choklad?
 
Det luktar choklad, eller mustig chokladsås, men det ser ut att vara något segt gelatingodis.
Efter lite krångel får jag loss papegojan ur förpackningen och trots en omild behandling håller den formen, lite som en sån där klabbig hand man kunde köpa i automater när man var liten. Nu följer det stora smakprovet!
 
Konsistensen är lite som vingummi och trots en ganska stark doft så tar det en stund innan jag känner någon smak. Det första jag känner är en lätt hint av stärkelse och sedan en mild chokladig fudgeton långt subtilare än doften. Trots att jag bestämt mig för att ta det lugnt och avnjuta godiset med andakt så gluffar jag i mig godiset ganska fort. Trevligt är att notera att smaken har en inte obetydande vidhängighet i gommen och bak i svaljet.
 
Jag vill passa på att poängtera att det fortfarande är fritt fram för anonyma fans att förlänga min subscription. Jag passar även på att skicka ett tack till världens bästa fru, fortsättning följer.

Kommentarer
Postat av: Frugan

Vassego! Pöss

2012-12-05 @ 20:25:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen RSS 2.0
RSS 2.0