src="https://static.blogg.se/shared/js/script.js">

Ma Po Doufu

Idag blir det en kinseisk rätt som jag har gått och hallucinerat över sen jag såg den på programmet Kinas mat för ett tag sedan. Ma Po Doufu, eller den koppärriga kärringens tofu.
 
 
1. Börja med att skära ett paket tofu i stora kuber och låt dem koka upp i hett vatten. När de väl kokar kan du sätta på ett lock och ta av dem från värmen, tofu har nämligen en tendens att koka sönder på tok för fort.
 
2. Under tiden kan du blanda ihop en buljong enligt följande:
 
    2 dl vatten samt lite buljong av valfri smak, själv använder jag grönsaksbuljong med tanke på att jag är      vegeterian.
 
    1 rejäl nypa salt
    1 rejäl nypa socker
    1 msk mirin
    1 msk soya
 
 
3. Börja koka nudlar. Här har jag hittat en rikigt mystisk variant gjord på sötpotatis. Kommer ni ihåg Dosarna från Fragglarna, jag är ganska säker att det är de som byggt de här nudlarna.
 
 
4. Fräs på valfri färs i rikligt med olja, då jag som sagt är vegeterian använder jag quornfärs.
 
 
5. Hacka ihop en 2-3cm ingefära med 2-3 vitlöksklyftor. Samt förbered någonting grönt, enligt orginalreceptet ska det vara salladslök men då jag bara har ruccola hemma får det bli en liten fusion.
 
 
6. Sedan kommer det roliga, blanda ihop allt. Börja med att blanda ner seshuanpeppar (så mycket du vågar), vitlöken och ingefäran i färsen och låt det gotta ihop sig en liten stund. Vänd sedan ner de avrunna tofubitarna, slå över buljongen och avsluta med att röra ner ruccolan.
 
 
7. Låt nu allting puttra en stund på ganska bra värme och servera sedan med nudlarna.
 
8.Profit!
Vad kan jag säga, fantastiskt gott, tveka inte att krydda på gränsen till för mycket för tofun i sig drar åt sig mycket av all den kryddiga och starka smaken. Våga er på att laga det här!
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen RSS 2.0
RSS 2.0