src="https://static.blogg.se/shared/js/script.js">

Okayu

 
God jul på er, det har varit lungt här ett tag mitt i allt firande men jag klämmer in det här inlägget innan nyår. Vi får se om det blir något mer under ledigheten, om inte återgår allt till det normala den 7:e då jag återkommer med Manga Monday.
 
Hursomhellst så är Okayu är slags risgröt som förkommer i mängder av varianter över hela asien. En variant äts med umeboshi och den sägs vara medicin mot det mesta och ger dessutom snabb energi om man är trött och sliten. Så här i juletider förekommer risgrynsgröt naturligt i de flesta hem och jag tänkte i korthet göra en svennevariant på Okayu, d.v.s. slänga i en näve plommon i vanlig risgröt.
Jag använder torkade och en aning sötade ume-plommon, men oroa er inte, de är rejält beska trots sötningen. Efter lite experimenterande kommer jag fram till att ungefär 4-5 hackade plommon är lagon till en tallrik gröt. Har ni några plommon liggande tycker jag att ni ska prova, det här var gott.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen RSS 2.0
RSS 2.0