src="https://static.blogg.se/shared/js/script.js">

Peach Fuzz

 
 
Även om det inte är jättetydligt så har jag under tiden jag bloggat om manga försökt att växla mellan olika genrers inom spektrat manga. Bäst tycker jag om shomanga, alltså äventyr med mycket humor och mängder av fighter, t.ex. Dragon Ball, Naruto och One Piece, som för övrig är mina tre favoritmangor. Jag har försökt få med manga riktat mot olika åldrar och olika målgrupper och jag har lite mer "annorlunda" grejer på gång för att få lite bredd på det jag skriver om. Hursomhellst har detta lett fram till att jag läst lite olika mangor som jag antagligen inte hade läst annars, t.ex. dagens manga Peach Fuzz. (Om vi ska vara nogräknade är detta ingen manga då den inte är gjord i Japan men det behöver vi inte nörda ner oss i.)
 
Peach Fuzz är en manga ritad och skriven av två amerikaner och detta märks t.ex. på att man läser den från "rätt" håll. I serien får vi följa Amanda, en ung medelklasstjej, som mer än någonting annat vill ha ett husdjur. Efter en del tjat övertygar hon sin mamma att köpa en iller som hon kallar för Peach. Amanda tvingas kämpa med det ansvar ett husdjur för med sig och dåligt samvete över alla de kostnader en iller för med sig och berättelsen väver samman Amandas typiska pre-teen bekymmer och den fantasivärld illern Peach lever i. Peach tror nämligen att hon är en prinsessa i en fantasivärld och ser Amandas händer som blodtörstiga drakar som håller henne fången.
 
Stilen på teckningarna är mer mangainspirerade än manga. Man kommer inte från Disneyinfluenserna och de tjocka linjerna, de av er som är bekanta med tidningen Witch vet vad jag pratar om.
 
Mycket mer har jag egentligen inte att säga, jag har faktiskt inte läst ut serien trots att den bara spänner över tre böcker. Den är inte dålig, men den är riktad till 12-åriga tjejer i amerikat. Små lektioner i hur man kan hantera sin vardag med elaka killar och spänningar inom tjejgäng uppblandat med mor och dotter-trust issues och så vidare. Alltså, jag sågar inte denna manga, jag är helt enkelt inte intresserad.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen RSS 2.0
RSS 2.0