src="https://static.blogg.se/shared/js/script.js">

Mitarashi dango

 
 
 
Jag har ofta sett hur karaktärerna i mangor och anime sitter och smaskar på bollar dränkta i sås och uppträdda på en pinne, ofta som tilltugg likt onigiri eller som avslutning på en måltid. Till min stora lättnad var en ung dam, Anko, i mangan jag läser just nu vänlig nog att namnge maträtten: Dango.
 
Varianten jag ska göra heter Mitarashi dango, där mitarashi avser såsen som dangobollarna dränks in i. Själva klimparna som kallas dango kan tillagas och ätas som tillbehör till en mängd olika rätter och förekommer i hela asien, fast under olika namn. Såsen är en riktig specialare som är både en aning sur, salt och söt och det var den kombinationen som fick mig att välja denna variant.
 
Liksom varje gång jag ger mig på japansk mat är det första bekymret ingredienserna. Dels behövs ett sött risvin till såsen, men det ersatte jag med en skvätt rödvin. Dels behövs det två olika sorters rismjöl vilket jag inte lyckats få tag på. Den senare ingrediensen är ett bekymmer då det påverkar hållfastheten/konsistensen på bollarna, men here goes.
 
Bollarna Börja med att blanda drygt 3 dl rismjöl med en nypa potatismjöl eller majsstärkelse. Tillsätt därefter drygt 2,5 dl varmt vatten (varmt men inte hett) och arbeta ihop till en deg. Forma sedan degen till bollar, jag fick ihop ganska exakt 30 bollar på min laddning. Lämpa av bollarna i omgångar i en gryta med kokande och ganska salt vatten. När bollarna börjar flyta upp till ytan ger du dem en 4-5 minuter till innan du plockar upp dem och direkt lägger i en bytta med kallvatten.
 
Såsen Lös först 1/2 dl socker och en nypa potatismjöl, eller majsstärkelse, i 1 dl vatten. Tillsätt sedan 2 msk soya, 1/2 msk risvinsvinäger och ungefär 1 msk vin (så sött som möjligt). Värm nu upp såsen på svag värme tills den börjar tjockna.
 
Innan du är redo att servera spetsar du 4-5 bollar på grillspett och lägger på närmaste grill eller grillpanna. Var inte rädd för att ge bollarna lite färg men vänd ofta för att de inte ska fastna. När spetten ser ut att vara lagom grillade häller du på såsen som nu hunnit svalna en aning. Ät.
 
Som en bonus kan jag dela med mig av bilden som tog form på baksidan av en räkning medan bollarna fick bada. Är det någon som känner igen henne?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen RSS 2.0
RSS 2.0