src="https://static.blogg.se/shared/js/script.js">

Mat - onigiri



MAT!

På samma sätt som jag alltid blev sugen på macka när jag var liten och läste Fem-böcker så blir jag ofta nyfiken på maten i olika mangor. Jag har gjort ett försök att återskapa lite olika rätter och jag poängterar klart och tydligt att jag inte har någonsomhelstaning om hur man lagar mat på riktigt. Jag har aldrig varit i Japan utan gissar mig fram till hur de olika rätterna lagas. Hur som helst, först ut är onigiri



Börja med att koka ris, sushiris alltså, med vinäger och socker enligt anvisningarna på paketet. Låt riset svalna (varmt stärkelse- och sockerklabbigt ris är ungefär lika användarvänligt som napalm.) och rulla sedan bollar av det. 

Variant ett (de närmast på bilden): Egentligen ska de här läckerbitarna fyllas med umebushi, en slags inlagda plommon, men då denna ingrediens verkar vara omöjlig att få tag på i den här delen av världen får man improvisera lite. Jag förberedde små knyten med salladslök och rädisor inlindade i ingefära som jag pillade in i mitten av risbollen. Sedan formade jag bollen till en trekant genom att hålla bollen i ena handen och kupa den andra handen över bollen för att få fram vinkeln. För att reda ut detta moment rekommenderar jag att du blöter händerna för att undvika att riset fastnar.
Jag hade även förberett nori (sjögräset) genom att klippa isär några ark diagonalt, så att det blev två trekanter av varje ark. Sedan började jag framifrån med det rätsidiga hörnet och vek norin runt undersidan på risbollen för att sedan vika fram de två snibbarna runt sidorna. Hmmm, börjar bli rörigt det här, titta på ett kuvert så förstår ni hur jag menar. Sedan duttade jag på saltvatten för att norin skulle behålla den antagna formen, färdigt.

Variant två (de lite längre bak, duh!): Dessa bollar petade jag fulla med rom och plattade sedan ihop till puckar. Sedan åkte de in i ugnen på grill för att få lite färg. När de började få färg tog jag ut dem, penslade dem med soya och skickade in dem ett varv till i ugnen. När de svalnat vände jag dem i sesamfrön och vek runt en bit nori jag blött en aning i saltvatten. Färdigt!

Resultat
Att forma riset var förvånansvärt enkelt och de båda varianterna smakade dessutom förträffligt. Även norin var enkel att arbeta med, se till att blöta den en aning när den ligger där den ska så behåller den formen. Bollarna på bilden består sammantaget av 8dl ris, vilket var lite väl mycket att ta sig genom ensam. Några bollar sparade jag därför till nästa dag och de med lök i smakade lite lurt ett dygn senare, så har du tänkt att spara bollarna ett tag undvik denna ingrediens. Jag kommer garanterat att ge mig på denna rätt fler gånger och jag överväger även att ta med mig bollar som matsäck vid lämpligt tillfälle. Om någon där ute vet var man kan få tag på umebushi är ni välkommna att höra av er.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen RSS 2.0
RSS 2.0