src="https://static.blogg.se/shared/js/script.js">

Gyūdon

 
 
Gyūdon är en rätt som egentligen ska lagas på nötkött, men eftersom jag är vegeterian så ska jag försöka laga en vegetarisk variant. Jag har aldrig ätit kött så jag kommer inte kunna berätta hur nära orginalrätten jag kommer smakmässigt, men jag kommer kunna berätta ifall det var gott eller inte.
 
Du kommer att behöva: Mirin, soya, lök, socker, risvinsvinäger och quorn-bitar som substitut för köttet. Valfri smaksättning kan utgöras av umebushi (Jag har äntligen fått tag i en burk!), picklad ingefära och shitake.
 
Börja med att skölja och förbereda ris. Skär sedan löken i båtar, alltså på längden så att det blir rejäla bitar. Börja sedan att steka löken, i matolja, när det är ungefär 10-12 minuter kvar på riset.
 
Vänta tills löken börjar bli genomskinlig, tillsätt sedan quornbitarna och ev. shitake. När det sedan är 4-5 minuter kvar på riset tillsätter du 2msk soya, 1msk mirin, 1msk risvinsvinäger samt 1msk socker. Eftersom quornbitarna har en tendens att suga upp all vätska kan det vara klokt att skvätta på 1 dl vatten vid behov. Höj värmen rejält de sista minutrarna och rör runt konstant.
 
När riset är färdigt lägger du det i botten på skålen och lämpar av "köttet" och löken uppanpå, avsluta med ingefäran och umebushin.
 
För ett annat recept, från någon som faktiskt varit i Japan och därför har koll på läget, klicka här. Jag har lagat båda varianterna och nästa gång jag lagar blir det nog en hybrid någonstans i mitten. Oavsett vilket recept du använder så smakar det förträffligt, men ge dig inte på det om din mage är känslig för lök.
 


 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Magnus

Det här börjar så sakteliga bli en Kinavariant av Ernst Kirschsteiger, måste jag nog påstå.
Erkänn att du går barfota, känner in rummet och skrockar lite glatt åt en fin burk med picklad ingefära.
Du är min lill-Ernst, din reslighet till trots.

Svar: Jag hade på mig svettiga raggsockar och lyssnade på Judas Priest... butch Ernst?
Bera

2012-09-05 @ 09:22:25
URL: http://promisedland.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen RSS 2.0
RSS 2.0