src="https://static.blogg.se/shared/js/script.js">

Rönnbärsdricka

Rönnbär innehåller mängder av nyttiga prylar. I de små sura bären finns ämnen som förebygger diabetes, hämmat tumörer och förhindrar hjärt- och kärlsjukdommar. Dessutom innehåller bären E och C-vitamin samt karoten om man vill bli solbränd och se i mörker. Njaa, det där med att se i mörker kanske är att ta i, det var en list hopkokad av RAF under kriget för att hålla en ny radar hemlig för tyskarna. Listen plockades sedan snabbt upp av The Food Ministry och husmödrar landet runt för att övertyga småpojkar om att äta mer grönsaker. "Go on now, remember that all the fighter pilots are eating carrots, indeed they are. If you don't eat your carrots now you wont be able to enlist when older, you wont... I wonder what all your friends will say then, maybe they'll think your a nazi..."
 
Efter att ha suttit och rensat bär en stund, och hittat minst tie nya sorters bärfisar ännu ej beskrivna av vetenskapen, har jag fått ihop en dryg liter bär som ska förvandlas till dricka enligt följande steg.
 
Det du behöver är:
1l vatten
4 äpplen
1 kanelstång
1 nypa kardemummakärnor
1l rönnbär
3dl socker
 
Koka upp rönnbären och låt dem koka under lock i ca 20 minuter.
 
Koka upp 1l vatten och lös sockret i det. Tillsätt kryddorna och urkärnade, skalade och klyftade äpplen. Koka lika länge.
 
Häll av äppelgrytan i en silduk och låt det rinna av i en bunke. Bärens vatten kan du hälla rakt ut i hon och endast spara bären. Bären gör jag fruktmos av med hjälp av en... Ja vad katten heter det, purévagga?
När bären är förvandlade till mos tömmer jag silduken på äpple och låter istället rönnbärsmoset rinna av.
 
Färdig. Spädes 1/4 och bör frysas in eller drickas omgående.
 
 
Slutresultat blev en aningen sträv och kryddig äppledricka med trevlig färg och full av nyttigheter. Som biprodukt av tillverkningen blev det dessutom en pyts med kaneläppelmos till frukost i morgon. Mycket trevligare än t.ex. potatisskal...
 

Kommentarer
Postat av: mimmimarie

Fin blogg du har. Tack för receptet på rönnbärsdrickan. Det låter gott. Det är dock aningen svårt att läsa hos dig, texten är lite i minsta laget.

Svar: Jag har inte bloggat så länge så kritik och tips mottages tacksamt. Nu i helgen har jag tänkt koka fläderbärssaft och då ska jag försöka ge mer utförliga instruktioner. Om jag kan förtydliga något som är oklart är det bara att fråga.
Bera

2012-09-07 @ 18:50:52
URL: http://mimmimarie.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen RSS 2.0
RSS 2.0