src="https://static.blogg.se/shared/js/script.js">

One Piece-dricka

Trots att One Piece är en av mina favoriter bland manga så har jag inte lyckats skriva några rader om serien än, däremot kan jag nog få ihop några rader om One Piece-dricka.
 
One Piece-drickan jag fått tag på kommer levererad i tetrapack i "festisutförande". Varje förpackning rymmer inte särskilt mycket, typ 2 dl, och förutom tecken på mängder av språk omöjliga att uttyda finns smaken på varje dricka nedtecknad på japanska ... vilket jag nu efter några veckors semester kan fuska mig fram på.
 
Först ut är förpackningen med skeppskocken: Sanji. I den vita "rutan" står det "hachimitsu remon aji" ... på ett ungefär tror jag. Det betyder i alla fall honungscitronsmak, vilket man i och för sig hade kunnat lista ut med hjälp av bilden av ett bi och en citron... eller genom att smaka på den. Drickan är söt, men honungen och citronen balanserar varandra på ett behagligt sätt.
 
Zolo's (eller Zoros för oss här i sverige) dricka är smaksatt med "genmai", vilket betyder brunt ris, vilket jag har fått för mig betyder fullkornsris. Till en början kan denna smak låta mystisk men kanske har du sprungit på genmaichai någonstans, vilket inte är en helt ovanlig tesmak som innehåller bland annat puffat ris. Smaken är lite lätt bitter, sötad ja, men ändå bitter. Oväntad och perfekt som törstsläckare.
 
På förpackningen med Nico Robin står det "remon koucha", vilket översätts till te med citron. Min japanska är som sagt lite lätt knackig men jag tror att det ord för te som anväds här betyder svart te snarare än t.ex. grönt. Hursomhelst smakar det som svart te med citron, en aning sötad. Även denna funkar fint som törstsläckare.
 
Om jag har missat att nämna det tidigare så har min subscription hos Candy Japan löpt ut och det är fritt fram för vilket av mina fans som helst att anonymt förnya den åt mig. Med lite nya språkkunskaper skulle denna feature vara riktigt rolig att återuppta. Har ni missat min förra subscription kolla här. Peace out.
 
 

Kommentarer
Postat av: Rikard

Udda smaker. Vart hittades dessa? Finns inte på kawaeimport.se vad jag kan se.

Svar: Hittade dem i en Thai-livs i Lidköping.
Bera

2013-09-11 @ 00:41:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen RSS 2.0
RSS 2.0