src="https://static.blogg.se/shared/js/script.js">

Ship of Theseus - V.M. Straka

 
 
En kamrat berättade om en underlig bok hon hade hemma, en bok som var lite svår att förstå sig på. Jag blev nyfiken och när boken plockades fram ur bokhyllan och lades framför mig på bordet insåg jag fort att detta inte var vilken bok som helst. Kanske var det en föraning, kanske hade jag bara trissat upp mina egna förväntningar men efter att ha bläddrat bara nåra sidor darrade mina fingrar så mycket att jag var tvungen att lägga ifrån mig boken. Redan i förordet av översättaren F.X Calderia framgår det att Straka själv var en person omgiven av underliga händelser, bland annat var han bevakad av olika ländes underrättelsetjänster och beskylld för spioneri. Strakas verkliga identitet är oklar och omständigheterna kring hans förtidiga död är sammanbundna med boken som nu ligger framför mig. Översättaren själv fann nämligen författarens hotellrum vandaliserat och i gränden nedanför fönstret var polisen upptagen med att forsla bort en kropp, boken är sammanställd av blad upphittade på platsen.
 
Om inte detta räckte för att göra boken intressant så har två tidigare läsare komunicerat flitigt i marginalerna av bokens sidor. Den ena heter Jen och studerar så vitt jag kan förstå litteratur, den andre heter Thomas Lyle, verkar det som, han är lite skygg vad identitet beträffar. Han verkar vara på väg att doktorera men hålls tillbaka av sina kollegor som ogillar hans arbete. De båda diskuterar bokens upplägg, olika teorier kring Strakas liv och verk och ifrågasätter översättarens syften och till och med hans identitet. Till en början verkar det inte vara mer än en lätt högtravande diskussion mellan två akademiker, men ju längre in i boken jag kommer desto märkligare blir det. Ganska snart får jag känslan att de båda antingen inte är, hur ska jag uttrycka mig, fast förankrade i verkligheten, eller, om jag vågar erkänna det, så är de något på spåren som känns mer och mer troligt även för en skeptiker ... 
 
Foton, brev och kartor är inlagda mellan bladen och för varje sida blir lockelsen att själv försöka blanda sig i de här personernas öde starkare, för något underligt är i görningen, någonstans. Själva boken ja, som jag skulle berätta om, alltså Strakas roman ... jag får nog försöka sammanfatta senare för just snurrar det lite för många frågor i huvudet.
 

Vill du själv ge den ett försök kan du leta hos Adlibirs, CDON eller Bokus efter denna mystiska bok.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen RSS 2.0
RSS 2.0