src="https://static.blogg.se/shared/js/script.js">

Kajika

 
Kajika är en envolymsmanga av Akira Toriyama som är mest känd som skaparen av Dragon Ball, men även Sandland som jag skrivit om här.
 
Kajika är namnet på en ung pojke som efter att ha dödat en räv fått en förbannelse över sig, han har fått en rävsvans och är tvungen att rädda 1000 liv för att få tillbaka sin ursprungsform. Räven som förbannade honom, Gigi, följer efter Kajika i form av en ande för att se till att han gör det han ska. En dag stöter Kajika och Gigi på flickan Haya som befinner sig mitt i en strid med ett gäng maffiaskurkar. Kajika ser en möjlighet att rädda ytterligare ett liv och blir indragen i en kamp om ett värdefullt drakägg. 
 
Om man läst Dragon Ball så blir man inte förvånad när man slår upp en ny bok och finner en tokstark huvudperson med svans. Flickan Haya är dessutom väldigt lik Bulma från Dragon Ball och jag skulle kunna räkna upp fler likheter mellan karaktärer och händelser, men ni fattar nog. Liksom i Sandland använder Toriyama ingredienser från Dragon Ball och liksom Sandland skulle hela bokens handling kunna klämmas in någonstans mitt i Dragon Ball.
 
Boken är bra, kanske t.o.m. riktigt bra, men för mig som läst hela DB faller den lite platt. Kajika är inte lika unik som Sandland utan mer en DB-light. Så, om du är ny vad beträffar genren manga så kan jag rekommendera Kajika som ett slags introduktion. Allt som jag tycker om i Toriyamas mangor finns här, snygga bakgrunder, tokiga karaktärer, fantastiska fordon och lite slap-stickhumor. Funderar du på ifall manga är något för dig, släng med ett ex av Kajika nästa gång du beställer böcker, eller klicka här med en gång.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen RSS 2.0
RSS 2.0