src="https://static.blogg.se/shared/js/script.js">

Fläderbärssaft

En av fördelarna med att göra saft på älggräs snarare än på fläderblom är att de skonade blommorna får utvecklas till fläderbär. Fläderbusken är giftig så var noga med att inte ta några bär som inte är fullmogna och rensa av dem från kvistarna så du får med så lite växtdelar som möjligt. En bieffekt av att bära in bunkar och kassar med bär är att det följer med mängder av insekter. När jag rensade rönnbär häromdagen satt jag på uteplatsen så att alla bärfisar, myror och spindlar enkelt kunde knäppas iväg ut i trädgården men idag kunde jag sitta inne för min fru har inhandlat ett ypperligt verktyg för att göra sig av med oönskade insekter.
 
 
Det du behöver är:
1l vatten
1l fläderbär
5dl socker
2tsk citronsyra
 
1. Låt bären koka i 20 minuter tills de är helt mjuka.
 
2. Häll av bären genom en silduk och ta tillvara på vätskan. Har man tid kan man låta bären stå och rinna över en natt men jag arbetar bären till fruktmos i en purévagga och vrider sedan ur all saften med hjälp av en duk. Se till att slabba så lite som möjligt för färgämnet i bären är starkt.
 
3. Tillsätt socker och citronsyra till saften och koka sedan upp under omrörning tills allt socker är löst.
 
4. Färdigt.
Saften får en trevligt röd färg och beroende på hur du spär den kan den nytjas både som saft och som måltidsdryck.
 
Inspirerad av mitt kanel-äppelmos som jag fick som en biprodukt av mitt senaste saftkok har jag även kokat ett riktigt kalasigt fusion-mos ikväll, det du behöver är:
 
10 äpplen
3dl vatten
1,5 dl socker
2 kanelstänger
1 dl snöplommon, eller liknande.
1 dl riven kokos
ingefära
 
1. Skala och kärna ur äpplena och skär dem i bitar.
 
2. Skär några (3 var precis lagom) skivor av en bit ingefära, lämna skalet på så att det går att skilja dem från äpplena senare.
 
3. Blanda samtliga ingredienser, utom sockret, i en stor gryta och låt koka under viss omrörning i 10 minuter eller tills äpplena är helt sönderkokade.
 
4. Använd en sked och plocka ur kanelstängerna, ingefärsbitarna och ev. plommonkärnor. Beroende på hur blött moset är kan det vara en god idé att låta det rinna av i en silduk en stund.
 
5. Arbeta äppeljoxet genom en purévagga och rör sedan ut sockret i moset.
 
6. Färdigt.
 
 
Kokosen och kanelen erbjuder en härlig feststämmning och plommonen och ingefäran bidrar med en eftertänksam syrlighet... ehm... Min fru påpekade för ett tag sedan att det låter som om jag beskriva hur man tippar grus när jag matbloggar, låter jag mer som Ernst nu tycker ni?
 

Kommentarer
Postat av: Magnus

Nailed it!

2012-09-10 @ 09:01:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen RSS 2.0
RSS 2.0