src="https://static.blogg.se/shared/js/script.js">

Matlåda

 
Jag har blivit ombedd att förbereda matsäck inför en utflykt imorgon och tänkte därför dokumentera lite av förberedelserna.
 
1. Onigiri
 
Onigiri har jag skrivit om innan, här och här, och i korthet är det risbollar med fyllning.
De olika fyllningarna är mango, ingefära, umebushi (äntligen!) aprikos och kishu. Skillnaden mellan kishu och umebushi är att den senare är inlagd med en ört som heter shisho vilken ger plommonet den röda färgen. Mangon är en aningens aning salt och aprikoserna har fått ligga till sig i sällskap med ingefära.
 
2. Sesamkaka
 
 
Blanda ett ägg, 100 g socker, en msk olja och 3 msk vatten samt en skvätt mirin till en smet. Blanda 300 g vetemjöl och 1 tsk bakpulver för sig och blanda sedan ihop det med smeten tills det blir en deg. Dela upp degen i lagom stora bitar och rulla dem till bollar som sedan rullas i sesamfrön tills de är helt täckta. Nu ska bollarna helst friteras, men eftersom jag inte har någon fritös fick de åka ett varv i stekpannan, färdigt. Smakar smaskens och då jag tappade räkningen när jag mätte upp mjölet blev de förvånansvärt matiga.
 
3. Pudding
 
Mini puddings har jag också skrivit om tidigare, här.
Just den här varianten har antagligen inte ett spår av naturliga ingredienser i sig. Jag tror att den vita struten ska smaka lichi men efter det är det anyone's guess, smaskigt är det i alla fall och en favorit hos mina ungar.
 
4. Resultat
 
 
Nu ska grejerna bara paketeras så är matsäcken färdig.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen RSS 2.0
RSS 2.0