src="https://static.blogg.se/shared/js/script.js">

Castlevania: Harmony of Dissonance

 
http://ocremix.org/files/images/games/gba/4/castlevania-harmony-of-dissonance-gba-cover-front-27805.jpg 
 
Castlevania Harmony of Dissonance är det andra spelet i serien till GBA. Spelet kom ut i samtliga regioner under 2002 och för första gången kom spelet ut under namnet Castlevania i hemlandet Japan (istället för under namnet Akumajo Dracula vilket alla de tidigare spelen gått under). Konami tillverkade spelet i en ganska liten utgåva vilket har lett till att spelet kan vara lite svårt att hitta, som tur är gavs det ut på nytt 2006 på en dubbelkassett tillsammans med nästa spel i serien, Aria of Sorrow, men den titeln sparar vi till nästa gång.
Vanliga Harmony of Dissonance till vänster och dubbepacket till höger, ser ni dem ute i det vilda så slå till.
 
I spelet får vi följa Juste Belmont, en ättling till Simon ... sen är det samma historia som i alla andra Castlevania spel. Jag tror det är fjärde gången huvudpersonens närmaste vän tappar minnet och blir besatt av ondska så att man blir tvungen att slåss mot varandra. Efter en stund började jag klicka mig igenom de melodramatiska och förutsägbara replikskiftena. Som tur är är det inte storyn som driver spelet.
 
Juste är som jag nyss skrev en Bemont, vilket betyder att han bär en piska. Piskan kan utrustas med olika stenar för att t.ex. ge eld eller åsk-skada och likt Simon i Castlevania IV kan Juste svänga runt med piskan i luften efter att ha svingat den för att försvara sig mot projektiler och annat. Alla de sekundära vapnen man kan vänta sig är tillbaka men här kan de kombineras med en trollformel. Varje sekundärvapen blir en ny unik attack i kombination med t.ex. vind eller eld så det finns några olika attacker att experimentera med. Undertiden man bränner av attacken är man osårbar för ett ögonblick, så likt item crash i Rondo of Blood kan en vältajmad attack inte bara ta kol på bossen utan även skydda dig i kniviga situationer. 
http://i.testfreaks.se/images/products/600x400/218/castlevania-harmony-of-dissonance-gba.1515226.jpg
Juste har just kastat en trollformel, en kombination av en yxa och eldmagi resulterar i två målsökande elddrakar.
 
Rent visuellt är grafiken vassare än Circle of the Moon med mer detaljerade bakgrunder och mjukare animationer. Både Juste och en del av fienderna har skarpa ljusa linjer omkring sig, vilket ser underligt ut till en början men, vilket underlättar när man ska urskilja en del av de mindre fienderna på den ganska lilla skärmen. Lite här och var skalas och roteras sprites vilket för tankarna till mode 7 men mest imponerande är en rad riktigt stora och babbiga bossar ihopmonterade av mindre sprites likt bossarna i Metal Slug. Det märks både i grafiken och i spelmotorn att många i teamet bakom spelet även jobbade på Symphony of the Night.
http://allrpg.com/wp-content/uploads/2011/10/harmony-of-dissonance-gba.jpeg
En av bossarna där de olika delarna av rustningen är individuella roterbara sprites.
 
En bit in i spelet hittar man en portal som teleporterar Juste till en annan version av slottet han utforskar. Det påminner om det upp och nervända slottet i Symphony of the Night men här reser man mer fram och tillbaka mellan de två slotten. Om man pangar sönder en vägg i det ena slottet så kan man plötsligt komma vidare i det andra. Om man hittar någon fiffigt undangömd artefakt eller skatt så finns det antagligen något lika smarrigt undangömt på samma ställe i det andra slottet. Jag har förstått att just de dubbla slotten är en sak många spelare har irriterat sig på, men jag tycker att det funkar fint ... därmed inte sagt att det inte finns saker jag irriterar mig på.
 
Musiken är ... ett störande moment. Många av melodierna har ljusa toner som skär igenom arrangemanget lite då och då och de flesta av låtarna är lite för hektiska. I en spelserie med fantastisk musik så är detta ett lågvattenmärke. Den andra saken jag ser som ett betydande bekymmer för spelet är svårighetsgraden ... det är för lätt. Jag tror inte jag behövde möta någon av bossarna mer än två gånger och de flesta fick spö vid första tillfället, inklusive slutbossen!
http://www.inverteddungeon.com/images/screenshots/hodg.jpg
En gigantisk svängande klinga som för tankarna till Poe.
 
För att sammanfatta så är spelet riktigt snyggt med många kreativa lösningar i grafiken, dock är musiken ett stort minus. Kontrollerna är riktigt tajta och Juste har en trevlig arsenal att använda sig av. Hela spelet känns som en tolkning av Symphony of the Night, vilket i och för sig är bra, men med tanke på att utmaningen aldrig riktigt dyker upp så faller det hela platt.
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Rikard

Jag har inte spelat det här ännu, har varit sugen länge men det har bara inte blivit av. Andra spel har kommit i vägen. Jag har 30-ish titlar just nu i min backlog/skämshög med ospelade spel som jag inte hunnit/orkat ta tag i. Så det här lär få vänta ett tag till.

2013-08-30 @ 00:05:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen RSS 2.0
RSS 2.0